اقتصاد

ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به ۲ گیگاوات در آینده نزدیک می رسد

ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به ۲ گیگاوات در آینده نزدیک می رسد

به گزارش خبرگزاری برنا، سید مهدی حسینی در هجدهمین سمینار استانی آشنایی صنایع با نیروگاه‌های تجدیدپذیر، “اینداست سولار” در مشهد اظهار کرد: با پایان دوره مدیریت مصرف بار و ورود به معاملات برق مهرماه، حجم معاملات تابلوی برق سبز از ابتدای شروع فعالیت خود تاکنون از مرز ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت عبور کرد و گردش مالی حاصل از ان نیز به بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی اضافه کرد: همزمان با این موضوع و صدور مجوز فعالیت نیروگاه‌های به بهره برداری رسیده طی سال ۱۳۹۷ در تابلوی برق سبز، طیف وسیعی از نیروگاه‌های تجدید پذیر در حال پذیرش در بورس انرژی هستند و شاهد رشد سریع تقاضا و صنایع مشمول به این تابلو هستیم.

حسینی با بیان اینکه با فعالیت تابلوی برق، از تعهدات ساتبا در قبال نیروگاه‌های تجدیدپذیر کاسته شده و درحال حاضر این سازمان هیچگونه بدهی به بخش خصوصی ندارد، خاطرنشان کرد: جذاب بودن شاخص‌های مالی اقتصادی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به همراه تسویه کامل مطالبات این نیروگاه‌ها فضا را برای رسیدن به ظرفیت منصوبه تجدیدپذیر ۲ گیگاوات در آینده نزدیک مهیا کرده است.

مدیر کل دفتر بودجه ساتبا با تصریح بر اینکه نرخ ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان اعلامی از سوی ساتبا برای مردادماه بیش از ۳۷۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت رسیده است و در نتیجه انتظار می‌رود تا صنایع کشور برق سبز مشمول خود را مستقیما از بورس سبز خریداری کنند، یادآور شد: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع با قدرت مصرف بیش از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد، در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه کرده و از صنایع اخذ کند.

روند افزایش حجم معاملات در سال ۱۴۰۳ به دلیل افزایش میزان مشمولیت صنایع (از ۱ به ۲ درصد) موضوع ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش بنیان و ورود دستگاه‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری است؛ تمامی نیروگاه‌های تجدیدپذیر که از سال ۱۳۹۷ وارد مدار بهره برداری شده اند می‌توانند تمام برق تولیدی خود را در تابلوی برق سبز بورس انرژی از طریق مبادله الحاقیه با سازمان ساتبا به فروش برسانند. همچنین تاکنون بیش از ۹۰۰ مگاوات پروانه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق ساز و کار قراردادی “عرضه برق در تابلو سبز” توسط سازمان ساتبا صادر شده است.

همایش آشنایی با نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای صنایع “اینداست سولار” سه شنبه، ۶ شهریور ۱۴۰۳ توسط انجمن ساتکا (سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر) در شهر مشهد برگزار شد. در این سمینار صنایع استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین ارگان‌های مرتبط حضور داشتند؛ هدف از برگزاری این سمینار، اطلاع رسانی به صنایع در خصوص موارد قانونی، فنی و اقتصادی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و همچنین آشنایی صنایع با شرکت‌های فعال بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا